Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Kobiecy pazur w reklamach

Wrangler - We Are Animals

Kobiety występujące w reklamach to nierzeczywiste, stereotypowo ujęte postaci, czasem intrygujące, lecz równie często irytujące czy wręcz odpychające. Według badań, średnio w trzech reklamach na cztery, w roli głównej występują panie. Są najczęściej niezbyt rozgarniętymi gospodyniami domowymi, seksownymi i wyuzdanymi wampami lub ewentualnie skupionymi na sobie tzw. kobietami sukcesu…

Liczby w reklamie prasowej - 99 inspiracji

Liczby w reklamie prasowej

Liczby w reklamie kojarzą się z budżetem reklamowym, współczynnikami i wskaźnikami medialnymi, kosztami produkcji, przekazu lub dotarcia, wynikami ilościowych badań marketingowych (np. poziomu czytelnictwa), ewentualnie liczbą osób tworzących daną reklamę. W prasie ważny jest też oczywiście nakład, zwroty… Ale liczba może też być elementem kreatywnym!

Zmysłowe modelowanie sylwetki parafianek

Reklama bielizny Triumph przed wejściem do Kościoła

Nie twierdzę, że ta reklama stoi zaraz przy wyjściu z kościoła. Nie twierdzę, że wierni są zgorszeni. Nie zauważyłem protestów czy choćby komentarzy. Nie uważam też, żeby kampania reklamowa bielizny Triumph z kolekcji Shape Sensation „nadającej kobiecej sylwetce jeszcze bardziej atrakcyjne i zmysłowe kształty” kłóciła się jakoś specjalnie z zasadami chrześcijańskimi.

Wielki Carrefour i mały fiat

Reklama Carrefour na małym fiacie

Carrefour to potężna sieć hiper- i supermarketów. Obejmuje ponad 30 państw na 4 kontynentach. Kapitał francuski. Natomiast mały fiat jest… no, potężny to on nie jest. Jest skromny, staromodny (żeby nie powiedzieć – przestarzały), właśnie niedzisiejszy, przy tym raczej brzydki. Kapitał polski ;-) Tak, oczywiście, są osoby, które darzą ten model sentymentem, ale nawet one nie chciałyby już dziś nim jeździć.

Reklama w... windzie

Prymitywna reklama w windzie

Nowy budynek, nowe windy. A w windzie? Reklama! Dzika i waleczna, ale brzydka. Czy ściany windy w nowym budynku są odpowiednim nośnikiem dla przekazów namawiających do skorzystania z usług budowlanych, wykończeniowych, wnętrzarskich i porządkowych? Niby tak, przecież tą windą jeżdżą przede wszystkim potencjalni klienci promujących się usługodawców.


-->