Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Potop atrakcji z chipsów

autor: Tomasz Wawer, źródło: Rzeczpospolita

Producenci żywności prześcigają się w wymyślaniu upominków dla dzieci. One prześcigają się ich zdobywaniu. Ośmioletni Dominik ma kolekcję ponad stu gadżetów. – Wśród nich są kartolepki z “Harry’ego Pottera” (z rogalików), kapsle z “Epoki lodowcowej” (z chipsów), figurki Shreka (z chipsów), Kinder niespodzianki – wylicza mama Dominika. – Ostatnio zbiera danglery (plastikowe breloczki) i naklejki Funky Punky (z chipsów).

Reklamy bardziej i mniej lubiane

Bilbordy i reklamy świetlne w Nowym Jorku (źr. GlowImages)

Reklama porównawcza studzi entuzjazm odbiorcy, a nagość odwraca uwagę od produktu. Z badań społecznych wynika, że konsumenci nie lubią reklam porównawczych. Reklama, która usiłuje dowieść wyższości jednego produktu nad innym, studzi zapał potencjalnych nabywców. Dlaczego? – Taki zabieg marketingowy kojarzy się z polityką i z obrzucaniem błotem. Konsumenci lubią, gdy przekaz informacyjny nie jest podany wprost.

Drastyczne są nieskuteczne

Plakat kampanii - Płytka wyobraźnia to kalectwo (mat. promocyjne)

Reklamy społeczne powinny zwracać uwagę odbiorców na ważne problemy, łamać tabu, a nie szokować. Mają skłaniać do prospołecznych zachowań oraz uczyć przydatnych w życiu norm i zasad. Reklamodawcy, by realizować te cele, często tworzą reklamy drastyczne, które generują negatywne albo przykre emocje, np. strach, gniew czy obrzydzenie. Nie jest to dobra praktyka.

Szokująca niemiecka reklama z Hitlerem

Szokująca niemiecka reklama z Hitlerem

Niemieckie telewizje rozpoczynają emisję kontrowersyjnej reklamy społecznej. Spot przedstawia Adolfa Hitlera uprawiającego seks bez zabezpieczenia. Film ma być elementem kampanii na rzecz zwiększania świadomości zagrożenia AIDS i wirusem HIV, ale potępiają go nawet największe organizacje charytatywne. Taka kampania to zupełnie nietrafiony pomysł.

Krwawiące dzieci, seks z tarantulą - jak się sprzedać?

Krwawiące dzieci, seks z tarantulą - jak się sprzedać

Seks oralny z tarantulą, Hitler jako plemnik, czy nastolatka rodząca na szkolnym boisku – to przykłady kontrowersyjnych chwytów reklamowych. – Obecnie twórcy reklam idą na całość, żeby przyciągnąć uwagę widza. Jeśli reklama nie szokuje, to jest duża szansa, że w ogóle nie zostanie zauważona – mówi Sławomir Wojtkowski, specjalista ds. reklamy i dyrektor Warszawskiej Szkoły Reklamy.


-->