Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Ukraińskie reklamy wyskokowe

Na Ukrainie reklama prasowa nawet wysokoprocentowych alkoholi jest dozwolona. Jest to dla Polaka ciekawe i nierzadko zupełnie zapomniane już doświadczenie: przeglądając np. czasopisma biznesowe, trafić na reklamę wódki, koniaku, whiskey. A są to często przekazy interesujące, wysmakowane wizualnie.

Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 01
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 04
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 02
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 05
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 03
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 06
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 07

Trudno nazwać te reklamy odkrywczymi, niemniej nie są nudne czy banalne. Przeciwnie, cieszą oko. Właściwie w każdej z nich centralnym elementem wizualnym jest zdjęcie butelki, z zasady zresztą o oryginalnym kształcie i z dobrze zaprojektowaną, wyrazistą etykietą. To właśnie butelka stanowi najważniejszy element identyfikujący reklamodawcę, nie zawsze więc konieczne jest umieszczenie logo marki jako dodatkowego elementu reklamy.

Istotna jest tu kolorystyka, nawiązująca do barw firmowych lub jakiegoś atrybutu produktu. A w niektórych przypadkach po prostu nastrojowa. Mniej ważne natomiast wydają się być – anglojęzyczne lub rodzime – hasła i slogany reklamowe. Są banalne lub pretensjonalne, a nawet kiczowate („We all have wings, few of us know how to use them”).

Wysoką jakość i wyjątkowy charakter produktu podkreślają także elementy drugiego planu (takie jak np. partytura, piwnica pełna dębowych beczek, krymski krajobraz) i ornamentalne tło. Sięgając po te trunki w sklepie lub zamawiając w klubach drinki, których stanowią składniki, należy być oczywiście przygotowanym na wysokie ceny.

Spośród zaprezentowanych tu przekazów oryginalnością layoutu i rozwiązań kompozycyjnych wyróżniają się dwie reklamy. Pierwszą stanowi przekaz zaprojektowany dla „ekowódki” Green Day – a to ze względu na niezwykły logotyp oraz obecność tekstu właściwego i tabeli, czyli elementów racjonalnych i porównawczych uzasadniających ekologiczność produktu, co w reklamach tej “branży” jest rzadkością. Drugą natomiast reklama „klasycznej gorzałki” Kozacka Rada – z powodu dziesięciu filmowych ilustracji uzupełniających budujących ciekawą kozacką narrację odnoszących się do nazwy i „charakteru” produktu.

Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 08
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 09
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 10
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 11
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 12
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 13
Ukrainskie reklamy wyskokowe - , 14

Bardzo ciekawym elementem wspólnym dla omawianych reklam jest obowiązkowe ostrzeżenie zamieszczone w ich dolnej części, które brzmi (w dosłownym tłumaczeniu) następująco: Nadmierne spożywanie alkoholu jest szkodliwe dla waszego (twojego) zdrowia. Warto zwrócić uwagę, że niektórzy reklamodawcy lekceważą, a nawet jawnie kpią z nakazu zamieszczania adnotacji, podając ją w taki sposób, że jest ona trudna lub nawet prawie niemożliwa do odczytania! Tak mści się niedopracowane zarządzenie, które nie precyzuje kroju pisma, jego wielkości, układu, koloru, interlinii.

[sw, czerwiec 2014]

{Reklamy pochodzą z kilku wydań ukraińskiego tygodnika «Корреспондент» opublikowanych w 2013 i 2014 roku.}

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->